Min ridning på svårare hästar

Ibland rider jag svårare hästar. Rider ju såklart mest Easy men ibland rider jag svårare hästar.
Dom kan ju vara svårare genom att jag inte känner dom, att dom inte är lika rutinerade (som Easy), att jag inte riktigt vet om det finns något dom är vana vid att man använder, ett ljud eller nåt, eller nån annan form av hjälp.
När jag sitter upp på en ny häst märker jag ju efter ett tag om jag tycker den är svår eller inte. Och det är ju från person till person, vissa är mer vana vid såna hästar och andra inte.
Jag känner liksom igenom hur hästen är att rida det första jag gör. Jag försöker se hur den är van vid att ridas och jag provar först i skritten, jag går inte vidare till trav förren den har slappnat av, om hästen inte har slappnat av i skritten än betyder det att jag måste anpassa mig bättre efter den hästen.
Såklart måste jag utgå från något när jag börjar rida den. Jag kan ju inte bara sitta still och inte göra något och se vad som händer liksom.
Då utgår jag iallafall från hur jag rider Easy, måste ju börja nånstans liksom. Jag bröjar rida så bra jag kan som jag är van att rida, ju längre jag sitter på hästens rygg desto mer ser jag hur och vad jag behöver ändra i min ridning just för att anpassa mig efter den hästen.
Vissa kräver mycket mer än Easy och då gör jag så gott jag kan.
Men det krävs ett bra tag innan man hittar alla "knappar" på en häst.
 
Sen kan många se Easy som en superlätt ponny som bara kräver en sak, att sitta upp.
Men så ska jag säga att det inte är, hon är snäll, har ett hjärta av guld och vill inte skada någon, duktig och rutinerad.
Men det krävs fortfarande att man rider på riktigt. Du kan inte bara sitta och lata dig när du rider henne. Hon har sitt lilla temperament, hon är ett fuxsto med sina åsikter och hon kan vara riktigt envis. 
 
Detta inlägg var önskat men nu vet jag inte riktigt vad jag mer ska skriva, undrar nån något mer är det bara att kommentera så svarar jag på det jag känner för:)

Kommentarer
Postat av: Denise

Tycker alltid att det är lite klurigt att rida nya hästar för första gången. Man vet inte riktigt hur man ska rida just dom och det tar en stund att hitta varandra lixom :)

Svar: Ja precis! :)
Jennifer Lindberg

2014-07-31 @ 22:39:52 / URL: http://flingans.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0