Miljöträning med Easy 10/1-15

 
Tja, det gick rent ut sagt jätte, jättedåligt. Det var snöstorm, det var över 10 hästar på banan, det blåste såklart som sjutton. 
Jag kom lite efter alla andra för jag hade egentligen inte tänkt vara med, men eftersom att jag kom till stallet i hyfsat bra tajming så var jag med ändå. Iallafall, på ena långsidan, på staketet hängde ett lakan, som såklart blåste väldigt mycket. På nadra sidan låg vattenmattan över staketet. sedan var det koner och hinder. 
När jag kom in så började jag med att gå runt Anette, som höll i träningen för hon är ridande polis, Anette hade en skramlig skottkärra med stora stenar i, som hon skakade runt med, jag skulle skritta runt den här skottkärran så nära jag kunde, det gick rätt bra. Sedn var det hon som skulle gå runt Easy itsället. Det gick också rätt bra, när det skramlade som värst så ryggade Easy litegrann.
 
Nu kommer vi till den delen där det dåliga började, som också hade kunnat bli riktigt farligt.
Vi skulle samlas, i en ring runt Anette. Jag och en annan fick inte riktigt plats i ringen och jag valde också att stå utanför för att Easy är väldigt arg på andra hästar. Anette skulle bara ge oss instruktioner om vad vi skulle göra. Och vet ni vad den där dumma ponnyn gör då? Jo, hon börjar backa, snurra runt, och ju mer jag rättar till henne och säger åt henne, desto aggressivare blir hon. Så hon börjar sparka bakut på stället samtidigt som hon snurrar runt. När jag rättar till henne, skänklar och tvingar henne att vända sig åt rätt håll, så börjar hon istället att stegra smått, ner och upp igen, samtidigt så "hoppar" hon baklänges på bakbenen och in i två andra hästar, efter att jag skänlar framåt som en galning för att hon inte ska krocka ännu mer så sätter hon fart istället. Jag får henne att stanna, men hon förösker fortfarande slänga sig uppåt hela tiden, då bestämmer jag mig för att hoppa av, dom få sekunderna hon står stilla. 
Här kommer vi till fatumet att Free Jumps och snörade stövlar inte är en så bra kombination, för att i min snabba avsittning fastnar ena öglan av mina skosnören i free jumpens utsida, på andra sidan av henne, alltså den högra stigbygeln, Easy får genast panik eftersom att jag sitter fast i henne och börjar "galoppera/springa/hoppa" bakåt i en väldigt fart, runt hindret som står i mitten av banan medans jag ropar "jag sitter fast!", som tur var kom Anette till räddning och kunde få loss foten genom att lyfta upp mig så att det gick att trä över ögglan.
 
Sedan så fick Anette leda Easy typ halva träningen, och sedan fick Mari leda andra halvan av den. 
 
Dom flyttade vattenmattan och hängde den över hindret istället, som låg på 1.50, så den hängde inte i marken, alltså blåste den i vinden. Nu skulle man börja skritta runt hindret med mattan, och Easy har ju hoppat vattenmatta så hon var inte rädd för den, hon var inte speciellt rädd för det blåsande lakanet eller för den delen.
Sedan började Anette och en annan gå runt med paraplyer som dom fällde upp och ner. Dom som ville fick rida med paraply också. Efter det började dom slå med paraplyerna på vattenmattan som hängde på hindret, och eftersom att det var högt så syntes dom ju inte riktigt bakom mattan, men det lät en hel del. Då skulle man också gå runt hindret. Där blev Easy rätt nervös när vi gick riktigt nära vissa av gångerna. 
 
Sedan skulle dom ta det till en ny nivå och då fick man välja om man ville vara kvar eller inte, men jag och några andra valde att gå ut då. Och det var väl bra det, för hela Easys ländtäcke, och hela hon som inte var täckt av ländtäcket eller sadeln, och jag, var helt genomdränkta. Inte för att det hade läckt igenom eller så men ändå. 
 
Ländtäcket rann det en hel flod ner ifrån när jag drog av det, haha, nästan iallafall;) Easy fick bli ordentligt torkad på halsen och stå med fleecetäcke ett tag, innan jag tog in henne.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0